Friday, January 9, 2015

Pulut Kuning


 
Pulut kuning selalunya dimasak untuk majlis-majlis tertentu namun kini pulut kuning juga boleh didapati di kedai makan untuk hidangan sarapan pagi yang selalunya dimakan bersama dengan rendang. Hasil rujukan daripada blog azie kitchen dapat disediakan pulut kuning yang sangat sedap ini. Untuk rujukan bergambar boleh rujuk blog Puan Azie.
 
Resepi seperti yang disalin daripada blog Puan Azie.

Bahan-bahan:

 500g beras pulut
1 keping asam keping
1 s/b kunyit serbuk
1 inci kunyit hidup (tumbuh dan tapis air)
1 cawan santan pekat (boleh tambah)
1/2 s/b gula
1 s/k garam
Pewarna (ikut warna disukai)
Sedikit minyak masak (jika guna santan kotak)
 
Cara Penyediaan:
 
  1. Basuh beras pulut dan tos airnya. Masukkan air kunyit hidup dan pewarna. Kacau kacau supaya warna rata. Lepas tu, baru masukkan air dan rendam beras pulut dengan asam keping selama 1 -2 jam.
  2. Panaskan pengukus. Tos beras pulut.  Masukkan kedalam kukusan yg telah dilapikkan daun pisang atau daun pandan. Kukuskan sehingga naik wap dari tepi periuk.
  3. Angkat keluar pulut dan masukkan dalam mangkuk besar. Tuangkan santan yg telah digaulkan dgn garam. Gaul dan kacau rata santan dan pulut. Masukkan semula dalam periuk kukusan.
  4. Kukuskan lagi sekali sehingga naik wap.  Bila telah naik wap, tutup api dapur dan masukkan dalam mangkuk besar. Masukkan gula dan kacau rata bagi menjadikan pulut bersinar.
  5. Bolehlah tekan pulut dalam acuan (jika mahukan pulut berbentuk). Hidangkan pulut dengan rendang atau gulai ayam atau daging atau telur dadar

 

 
 

No comments:

Post a Comment